tisdag 15 februari 2011

Fimo soft

        Här ska jag visa mina fimosoft grejor och ge tips till nybörjare!
                                                          (obs! är inte så duktig själv)

Fimo soft är en polymer baserad lera. Den ska gräddas i ugn i 110-120grader i cirka 30minuter. Den kan även verka lite mjuk då men om man väntar ett tag så stelnar den mer. Man måsta arbeta med den i handen innan den är lätt formbar. Om den blir för mjuk och varm låt den kylas av en stund. Den finns att köpa på panduro och andra hobby affärer. Har du sett Kokorochans fimo saker? Har du tränat och tränat för att få samma form på grädden? Hon är jätte duktig på fimo men grädden är gjord i silikon. Så den är svår att göra i fimo förhand. Man kan lacka fimon med t.ex oceanlack. Annars är fimon rätt matt i färgen. Stick ögnålar på toppen av din skapelse och när den är klar kan du fästa den i en kedja , eller varför inte sätta den på en ring? Det finns oändliga versioner på allt vad du kan tänkas göra! Så sätt igång!

       Jag svarar gärna på frågor om fimo! Så skriv en kommentar och låt din fråga bli besvarad!

3 kommentarer:

  1. fina saker!!! hur är det med silikon då? vanlig sån byggsilikon? Ska den bara torka sen då? Jag har försökt i evigheter att få till grädde.

    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan använda byggsilikon! :)

      Radera
  2. Svar till Lisa: Du det är något jag inte kan svara på! Jag använder inte silikon.... Men ska testa snart. Ledsen för att jaginte kunde ge dig ett svar men www.kokorochan.blogg.se är en tjej som säkert kan svara.^^

    SvaraRadera